Nu är en viktig tid i de flesta bostadsrättsföreningar. Upphandling av ny förvaltare bör genomföras. Därför vill vi ge er några konkreta råd.

Råden baseras på vad styrelserna i 3.000 bostadsrättföreningar berättat för oss. Så här beskriver styrelserna vad de vill ha och kräver av sin förvaltare:

  1. 2 timmars återkopplingstid på mail. 40 sekunders svarstid på kundtjänst…(och snälla, inga Straussmelodier eller knapptryckningar).
  2. Inga långa avtalstider eller uppsägningstider. Kräv löpande uppsägningstid på 3 månader.
  3. Absolut inga påslag på underleverantörers fakturor. Er nuvarande förvaltare lägger på 10-30% på underleverantörers fakturor. Kräv 0% och att förvaltaren lever på egna meriter.
  4. Vite om leveransen inte lever upp till vad som överenskommits. Kräv vitesklausul om 10.000 kronor.
  5. Klientmedelskonto – nej tack! Det innebär ju att föreningens pengar står på förvaltarens konto. Räntan är åter att räkna med då den gått upp. Då ska givetvis föreningen tjäna ränta på sina egna pengar. Föreningens pengar ska stå på föreningens konto.
  6. Telefonkundtjänsten öppen varje vardag kl 07.00 – 21.00. Då blir servicen bäst och en hel del dyra jourutryckningar undviks.
  7. Förvaltaren ska vara med styrelsemöten utan att det kostar extra.
  8. Förvaltaren ska ha ett riktpris för ekonomisk förvaltning som ligger i spannet 35-50 kronor per lägenhet och månad.

Känns det som om er nuvarande förvaltare inte hänger med i utvecklingen? Storholmen driver på utvecklingen. Låt oss därför prata om er förvaltning.

På återhörande inom kort,

Anette Ullberg
070-119 31 31
anette.ullberg@storholmen.se
Storholmen Förvaltning

Kontakta oss