I Sverige hanteras pantsättningar av bostadsrätter inte i ett centralt register, utan av respektive bostadsrättsförening eller dess förvaltare. Storholmen hanterar ert pantsättningsregister och där ingår att vi noterar och avnoterar pantsättningar i enlighet med de uppgifter som inkommer från bankerna.
Varje gång en medlem tar ett lån med sin bostadsrätt som säkerhet blir bostadsrätten pantsatt och en notering görs i föreningens pantsättningsregister. Denna notering kvarstår även om medlemmen flyttar, eftersom pantsättningen följer objektet och inte medlemmen. Med andra ord ligger pantsättningen kvar till dess att banken meddelar förening eller förvaltare att lånet har lösts och att panten därmed ska avnoteras.
När det gäller nya pantsättningar kräver bankerna en bekräftelse från föreningen eller förvaltaren på att sagda pantsättning har noterats, annars är inte lånet giltigt och det betalas heller inte ut. När lånet är löst ska banken skicka ett meddelande om avnotering av pantsättning till föreningen.
Dessvärre är bankerna inte lika pigga på att skicka meddelande om avnotering till föreningen när ett lån löses in som när det tas nya lån, därmed händer det ofta att gamla pantsättningar ligger kvar och ger en missvisande bild av föreningens pantsättningsregister.
Ett generellt problem som vi har uppmärksammat är därför att många avnoteringar, både nu och historiskt, inte har registrerats hos föreningen/förvaltare. Detta kan innebära problem vid överlåtelser eller när en medlem ska ta ett nytt lån, eftersom gamla panter från tidigare innehavare fortfarande ligger kvar vilket kan innebära att nya lån inte beviljas.
Vad kan bostadsrättsföreningen göra åt detta? – Låt oss göra en pantgenomgång åt er!
Vi går igenom samtliga pantsättningar i föreningen och gör därefter en sammanställning av de panter som är noterade innan nuvarande ägare tillträdde sin bostadsrätt. Eftersom lån i princip aldrig övertas kan man anta att dessa pantsättningar inte längre är giltiga och därmed borde ha avnoterats.
Därefter tar vi kontakt med bankerna angående de pantsättningar som vi misstänker är felaktiga och ber bankerna bekräfta huruvida pantsättningarna är aktuella eller lösta. Om banken bekräftar att en pantsättning inte längre är aktuell avnoterar vi denna.
Om ni beställer detta arbete utav oss betalar föreningen följande:
- Startkostnad för genomgång och sammanställning om 65 kr/lgh
- Rörlig kostnad om 588kr/pant som noteras eller avnoteras efter bekräftelse från banken
- En påminnelse till bank som inte svarat efter 10 arbetsdagar ingår
- Fortsatt påminnelsehantering debiteras löpande mot en timkostnad, som i nuläget är 1175 kr/h.
- Halvårsvis uppföljning av avnoteringar vid nya tillträden debiteras löpande mot en timkostnad, som i nuläget är 1175 kr/h.
Kontakta oss för mer information:
kundsupport@storholmen.se
08-520 252 00